Fond malých projektů

Fond malých projektů (dále jen FMP) je nástrojem pro podporu projektů s menším finančním objemem a lokálním významem vykazující přeshraniční dopad. Hlavním cílem FMP je spolupráce institucí a jejich vzájemné síťování a rozvoj kultury a cestovního ruchu včetně malých investic.


Fond malých projektů v česko-rakouském příhraničí je realizován formou dvou společných projektů FMP a je řízen dvěma správci pro celou hranici. Správcem Fondu malých projektů pro oblast people-to-people je Jihočeská Silva Nortica a správcem Fondu malých projektů pro oblast kultura a cestovní ruch je Euroregion Pomoraví.


Základní informace k Fondu malých projektů 2021 - 2027:


PŘEDKLÁDÁNÍ PROJEKTOVÝCH ŽÁDOSTÍ

V rámci FMP jsou vyhlášeny pro obě priority kontinuální výzvy k předkládání žádostí o dotaci na malé projekty na celé programové období. Příjem žádostí je průběžný, projektové žádosti jsou přijímány v rámci vyhlášených jednotlivých kol těchto průběžných výzev.

Na webových stránkách Správců FMP a regionálních partnerů jsou pravidelně zveřejňovány termíny vyhlášených kol výzev a konečné termíny, do kterých musí být projektová žádost v rámci příslušného kola výzvy zaevidována v elektronickém systému FMP. Dále budou průběžně zveřejňovány termíny zasedání RMV.


Zafixování financí pro FMP (people to people - PO4) a FMP (kultura a cestovní ruch - PO3):


ČRDRHRCelkem
PO44 304 814,561 500 000,00688 877,286 493 691,84
PO31 500 000,00500 000,00150 000,002 150 000,00
Celkem5 804 814,562 000 000,00838 877,288 643 691,84



FOND MALÝCH PROJEKTŮ BUDE SPLŇOVAT NÁSLEDUJÍCÍ PARAMETRY:


Finanční rozsah malých projektů

FMP umožňuje předložit malý projekt maximálně do 30.000 € v případě malých projektů typu „people to people“ nebo maximálně do 50.000 € v případě malých projektů v „kultuře a cestovním ruchu“.


Typ FMPVýše celkových projektových výdajů
People to people Max. 30.000 €
Kultura a cestovní ruch Max. 50.000 €


Pro malé projekty je pro programové období 2021-2027 stanoven závazný podíl spolufinancování na celkových způsobilých výdajích projektu ve výši max. 80 % ze zdrojů Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFFR).


Doba realizace malých projektů: 

Doba realizace malého projektu je zpravidla 12 měsíců. V odůvodněných případech může být schválená doba realizace projektu prodloužena. Prodloužení posuzuje a schvaluje Správce FMP u každého projektu individuálně.


Dva typy Fondu malých projektů:

V rámci Programu jsou realizovány celkově dva FMP, konkrétně v rámci následujících priorit a programových specifických cílů (SC).

  1. Priorita 4 – Přeshraniční správa, Specifický cíl 4.2. Akce people-to-people za účelem zvýšení důvěry (spolupráce „bottom-up“ mezi občany v příhraničním regionu, malé projekty na podporu společného porozumění a přeshraničního síťování občanů na obou stranách hranice)
  2. Priorita 3 - Vzdělávání, kultura a cestovní ruch, Specifický cíl 3.2 Kultura a cestovní ruch (Společné pilotní akce a malé investice na podporu cestovního ruchu a kultury jako např. marketingové aktivity, turistické značení, digitalizace turistické/kulturní nabídky, prezentace na akcích kulturního a turistického charakteru, menší investiční úpravy podél turistických stezek a vylepšení infrastruktury kulturních zařízení jako např. muzea, galerie, výstavní plochy apod.)


Kritéria spolupráce:

Každý projekt musí mít dopad v programovém území a musí splňovat aspoň tři ze čtyř kritérií spolupráce. Povinné je splnění dvou následujících kritérií:

1. Společná příprava

  • Partneři z obou stran hranice přispívají k přípravě projektu, aktivně se účastní definování cílů projektu a formulace jeho obsahu.
  • Partneři z obou stran hranice se aktivně podílejí na přípravě projektové žádosti, jejích příloh a koordinují své kroky.
  • Partneři z obou stran hranice společně stanoví implementaci projektu a identifikují know-how a zkušenosti, kterými může každý z partnerů v rámci projektu přispět.


2. Společný realizace

  • Vedoucí partner koordinuje aktivity a nese celkovou odpovědnost za realizaci projektu.
  • Partneři z obou stran hranice se účastní realizace aktivit přispívajících k naplňování cílů projektu.

Pracovní plán projektu předpokládá aktivní zapojení partnera(-ů) z jedné strany hranice do aktivit implementovaných partnerem(-y) z druhé strany hranice.


Dále musí být splněno minimálně ještě jedno z následujících kritérií spolupráce:

Společný personál

Partneři z obou stran hranice mají určené role a poskytují vlastní personál k naplnění těchto rolí.

Personál koordinuje své činnosti s ostatními subjekty zapojenými do realizace aktivity nebo pracovního balíčku a vyměňuje si pravidelně informace.


Společné financování

Finanční podíl partnerů z každého členského státu je nejméně 5 % z celkových způsobilých výdajů projektu. Rozpočet partnerů z obou členských zemí jednoznačně přispívá k dosažení projektových cílů (jejich výdaje jsou nezbytné pro dosažení cílů projektu).


UKAZATELE VÝSTUPU A VÝSLEDKU VE FMP:


Ukazatele u typu projektu „People to people“

Výstupové:

  • Účast na společných přeshraničních akcích
  • Společně organizované přeshraniční veřejné akce


Výsledkové:

  • Účast na společných přeshraničních akcích po dokončení projektu


Ukazatele u typu projektu „Kultura a cestovní ruch“

Výstupové:

  • Počet podpořených lokalit v oblasti kultury a cestovního ruchu
  • Společně vypracované strategie a akční plány
  • Organizace zapojené do přeshraniční spolupráce
  • Společně vypracovaná řešení


Výsledkové:

  • Počet návštěvníků podpořených lokalit v oblasti kultury a cestovního ruchu
  • Společné strategie a akční plány přijaté organizacemi
  • Organizace zapojené do přeshraniční spolupráce po dokončení projektu
  • Řešení přijatá nebo rozvíjená organizacemi


Zprávy o udržitelnosti:

Správce FMP kontroluje na základě přílohy C7 Programové příručky Interreg Rakousko – Česko 2021-2027 (Pokyn k ukazatelům a výsledkům) předložení roční Zprávy o udržitelnosti malého projektu (viz příloha D1) po dobu jednoho až pěti let od jeho proplacení (zpravidla malé projekty investičního charakteru nebo s vyššími náklady na nákup vybavení). Tato informace bude ukotvena ve Smlouvě.


Informace o publicitě Fondu:

Publicita tvoří nedílnou součást realizace projektu, přispívá k dosažení specifických cílů projektu a má dopad na aktivity a kvalitu projektu. Cílem propagačních aktivit je předat znalosti definovaným cílovým skupinám.


Používání znaku EU a loga Programu

Partneři jsou povinni informovat veřejnost o příslušném projektu a podpoře z Programu v souladu s nařízením (EU) 2021/1059 čl. 36, a dále v souladu s nařízením (EU) 2021/1060 čl. 47 a s přílohou IX tohoto nařízení. V praxi to znamená, že při plnění dále uvedených informačních a komunikačních povinností partneři musí uvádět logo Příručka pro FMP ATCZ 2021-2027 28 Verze 01, 13.05.2024 programu obsahující znak Evropské unie ve spojení se slovem Interreg a výrazem „Spolufinancováno Evropskou unií“. Pravidla pro používání loga Programu včetně pravidel pro grafické vyobrazení jednotlivých variant loga a technické specifikace jsou uvedeny v Pokynu pro publicitu Programu (viz příloha C10 Programové příručky – odkaz Programová příručka | Interreg AT-CZ).


Plakát A3

Žadatel musí na snadno viditelném místě vystavit plakát formátu A3 nebo větší nebo rovnocennou elektronickou informační tabuli s informacemi o projektu a logem Programu. V případě, kdy nelze umístit plakát v místě realizace projektu (např. projekty zaměřené na práci v terénu apod.), je možné plakát umístit v sídle žadatele.


Povinnost vystavení plakátu je nutné splnit ihned po zahájení realizace projektu. Plakát nebo elektronické zobrazovací zařízení musí být viditelné, příp. v provozu minimálně po celou dobu fyzické realizace projektu. Minimální informace, které na plakátu musí být zveřejněny, jsou následující:

  • název projektu;
  • hlavní cíl projektu;
  • logo Interreg se symbolem EU, informací o spolufinancování a názvem Programu.


Pokud žadatel realizuje více malých projektů v jednom místě, je možné pro všechny tyto projekty umístit pouze jeden plakát o minimální velikosti A3, a to při zachování dostatečné čitelnosti všech textů. V případě elektronického zobrazovacího zařízení, které bude zobrazovat informace o více projektech, mohou informace/plakáty na obrazovce rotovat.


Prezentace na internetu

Žadatel musí na svých oficiálních internetových stránkách nebo stránkách sociálních médií jasně uvést finanční podporu z EFRR a zobrazit logo programu.


Komunikační materiály určené veřejnosti a účastníkům projektových aktivit

Dokumenty a komunikační materiály určené veřejnosti a/nebo účastníkům musí obsahovat logo Programu. V případě audia stačí zdůraznit podporu z programu Interreg. Loga Programu a další dokumenty k povinné publicitě jsou k dispozici žadatelům na webových stránkách Správců FMP a regionálních partnerů. Při nedodržení publicity může dojít ke krácení nákladů každého jednotlivého milníku.

Máte-li další dotazy, kontaktujte nás prosím.

Důležité kontakty

JUDr. Vladimír Gašpar
JUDr. Vladimír Gašpar
ředitel pro strategie
+420 602 772 786
Ing. Nikola Salašová, MBA
projektová manažerka FMP (od 2. 1. 2025)
Zuzana Santlerová
Zuzana Santlerová
finanční manažerka FMP
+420 725 782 224